Σωστή διατροφή στην εγκυμοσύνη

Διατροφή στην εγκυμοσύνη

Σωστή διατροφή

  1. Πρωτεΐνες. Βοηθούν στην ανάπτυξη και το σχηματισμό των ιστών και στην παραγωγή ορμονών και αντισωμάτων. Πλούσιες τροφές σε πρωτεΐνες είναι τα αυγά, το κρέας, το ψάρι, τα τυριά, τα όσπρια και οι ξηροί καρποί.
  2. Υδατάνθρακες. Χρησιμοποιούνται σαν άμεση πηγή ενέργειας και θερμότητας. Οι υδατάνθρακες είναι τροφές φυτικής προέλευσης και βρίσκονται σε αφθονία στα δημητριακά, στα όσπρια, στα λαχανικά στους βολβούς (πατάτες, παντζάρια, καρότα), στα φρούτα, στο μέλι, στο γάλα.
  3. Λίπη. Τα ζωικά λίπη καθώς και τα βιομηχανοποιημένα τρόφιμα, τα αλλαντικά, τα γλυκά, όπως και τα τηγανιτά είναι πιο δύσπεπτα. Είναι καλύτερο να χρησιμοποιούμε ωμό βούτυρο και παρθένο ελαιόλαδο.
  4. Βιταμίνες. Είναι οργανικές ουσίες που περιέχονται στις τροφές. Οι φυσικές πηγές των κυριοτέρων βιταμινών βρίσκονται σε οποιονδήποτε ζωικό ιστό, στα λίπη και έλαια, στα φρούτα, στα δημητριακά και στα λαχανικά.
  5. Σίδηρο. Αποτελεί το κύριο συστατικό της αιμοσφαιρίνης του αίματος. Η μεγάλη αύξηση του όγκου του αίματος αυξάνει και τις ανάγκες του οργανισμού σε σίδηρο. Το έμβρυο παίρνει σίδηρο από τον οργανισμό της μητέρας του και το αποθηκεύει στο συκώτι του.
  6. Ασβέστιο. Είναι απαραίτητο για το σχηματισμό των οστών. Τα οστά και τα δόντια του εμβρύου σχηματίζονται μεταξύ της 4ης και της 6ης εβδομάδας κύησης, οπότε κρίνεται αναγκαία η επαρκής λήψη ασβεστίου από τη μήτρα. Βρίσκεται στο γάλα και στα παράγωγα του, στα όσπρια, στους ξηρούς καρπούς, στα αυγά, στα λαχανικά, στα φρούτα, δημητριακά.

Έλεγχος του βάρους

Μια ανεξέλεγκτη αύξηση βάρους μπορεί να προκαλέσει προβλήματα (διαβήτη της κύησης, υπέρταση, τοξιναιμία).

Επίσης, μετά από τον τοκετό θα είναι πολύ δύσκολο να χάσετε υπερβολικά πολλά κιλά.

Φυσιολογικά στη διάρκεια της εγκυμοσύνης θα πρέπει να πάρετε 10 -12 κιλά, με ρυθμό τέτοιο ώστε να μην ξεπερνά τα 300 γραμμάρια την εβδομάδα, δηλαδή περίπου 1200 γραμμάρια το μήνα. H έγκυος έχει ανάγκη περίπου 2500- 2900 θερμίδες καθημερινά για να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις της εγκυμοσύνης. Αυτή η περίοδος δεν είναι η κατάλληλη για να κάνετε δίαιτα.

Εάν δείτε ότι πεινάτε μεταξύ των γευμάτων και δεν μπορείτε να έχετε τρία γεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας, μπορείτε σαν εναλλακτική λύση να έχετε έξι ή και περισσότ ρα μικρά και ελαφρά γεύματα. Να προτιμάτε τις υγιεινές τροφές, όπως καστανό ρύζι αντί άσπρο, ψωμί σικάλεως αντί πολυτελείας, μέλι αντί άσπρη ζάχαρη, τα φρέσκα φρούτα, τα ωμά ή ελαφρώς βρασμένα λαχανικά.

Προτιμήστε

  • τα φαγητά σας να είναι βραστά ή ψητά και να συνοδεύονται από σαλάτα ή βραστά λαχανικά κατά προτίμηση στον ατμό
  • το ψάρι , το κοτόπουλο και το μοσχαρίσιο κρέας
  • τα προϊόντα ολικής αλέσεως ( ψωμί, φρυγανιές, κορν φλέϊκς), σαλάτες, λαχανικά, ακτινίδια, σύκα, δαμάσκηνα για να περιορίσετε το πρόβλημα της δυσκοιλιότητας

Αποφύγετε

  • τα βαριά φαγητά με πολλά καρυκεύματα
  • τα λίπη, την ζάχαρη,τα γλυκά, την καφεϊνη, τα αναψυκτικά και το αλκοόλ
  • τα τηγανιτά, τις κονσέρβες, τα θαλασσινά, τα μείδια
  • το συκώτι, ιδιαίτερα κατά το 1ο τρίμηνο που γίνεται η οργανογένεση

Τροφές που χρήζουν προσοχής

Προσοχή στις ωμές τροφές και τη βιταμίνη Α. Ορισμένες τροφές μπορεί να σας μεταδώσουν τοξοπλάσμωση, λιστερίωση ή σαλμονέλα.

Μην τρώτε μισοψημένα κρέατα, συκώτι, πάτε, ωμό ψάρι και ωμά ή πολύ μελάτα αβγά.

Σχετικά με τη βιταμίνη Α, πρέπει να γνωρίζετε ότι σε αλόγιστη δόση μπορεί να προκαλέσει σοβαρές βλάβες στο έμβρυο. Γι αυτό μην παίρνετε ποτέ βιταμίνες χωρίς την έγκριση του γιατρού σας.

Η υπερβολική λήψη αλατιού ευνοεί την κατακράτηση νερού από τον οργανισμό με αποτέλεσμα την εμφάνιση οιδημάτων στα πόδια καθώς και την υπερβολική αύξηση βάρους. Γι’ αυτό καλό θα είναι να περιορίσετε την λήψη αλατιού και η ημερήσια κατανάλωση νερού να μην υπερβαίνει το 1lt (συμπεριλαμβανομένου και αυτού που υπάρχει στο γάλα, στις σούπες, στους χυμούς των φρούτων και στα άλλα ποτά).

Είναι γνωστό ότι η καφεΐνη περνά τον πλακούντα και φθάνει στο έμβρυο. Έχει δράση διεγερτική, αυξάνει τους καρδιακούς παλμούς και επιταχύνει το βασικό μεταβολισμό. Έρευνες έχουν δείξει ότι υπάρχει πιθανή σχέση καφεΐνης και γενετικών ανωμαλιών. Τα νεογνά εκδηλώνουν ανησυχίες στον ύπνο, υπερβολικό κλάμα, δυσκολίες στη σίτιση, εμετούς.

Το αλκοόλ περνά από τη μητέρα στο έμβρυο διαμέσου της μητροπλακουντιακής κυκλοφορίας. Συνέπεια αυτού μπορεί να είναι η σωματική και η πνευματική καθυστέρηση του μωρού.

Η ναυτία και ο εμετός

Η δυσπεψία λέγεται και “καούρα”. Είναι ένα αίσθημα καψίματος στο στομάχι που πολλές φορές φτάνει μέχρι το λαιμό. Οι αλλαγές που λαμβάνουν χώρα στο σώμα σας κατά την εγκυμοσύνη μπορεί να επιδεινώσουν τους μυς που κρατούν τις τροφές και τα οξέα στο στομάχι. Επίσης, η μήτρα σας που μεγαλώνει πιέζει το στομάχι. Η ναυτία και ο εμετός παρατηρούνται συνήθως κατά τις πρώτες 12 – 14 βδομάδες, αλλά πολλές φορές συμβαίνουν καθ’ όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Μπορεί να συμβεί οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας και παρατηρείτε πιο συχνά όταν το στομάχι είναι άδειο.

Για ανακούφιση αυτών των καταστάσεων:

  • Να τρώτε πέντε ή έξι μικρά γεύματα την ημέρα αντί για τρία μεγάλα
  • Αποφύγετε τα φαγητά που ξέρετε ότι προκαλούν αέρια
  • Έχετε πάντα μαζί σας σνακ. Τρώτε μικρές ποσότητες από ήπιες τροφές κατά τη διάρκεια της ημέρας
  • Αποφύγετε τα βαριά, πικάντικα, ξινά ή τηγανισμένα φαγητά και γενικά περιορίστε τα λιπαρά
  • Μυρίστε λεμόνια. Η μυρωδιά του ίσως βοηθήσει τη ναυτία
  • Μπορείτε να πιείτε χαμομήλι με πιπερόριζα. Το τζίντζερ ηρεμεί το στομάχι και βοηθάει στην αναγούλα
  • Περιμένετε μία ώρα μετά το φαγητό για να ξαπλώσετε. Μην φάτε πριν πέσετε για ύπνο
  • Περιμένετε δύο ώρες για να κάνετε γυμναστική

0 Comments

Leave a reply

©2019 Το www.maia.gr αποτελείται από γυναικολόγους και μαίες, που εξειδικεύονται σε θέματα μαιευτικής. Ο ρόλος του είναι ερευνητικός, επιστημονικός και γνωμοδοτικός. Η εφαρμογή παρέχει στο χρήστη μαιευτικές πληροφορίες. Η παρούσα εφαρμογή δεν αποσκοπεί στη διαφήμιση ιατρικών υπηρεσιών. Αντιθέτως, αποτελεί ένα χώρο ενημέρωσης και ανταλλαγής ιδεών στα πλαίσια της κοινωνίας της πληροφορίας. Η Εφαρμογή παρέχει πληροφορίες γενικού χαρακτήρα και έχει σχεδιαστεί για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Θα πρέπει πάντα να συμβουλευτείτε ένα γιατρό ή άλλο επαγγελματία του τομέα της υγείας .

Log in with your credentials

Forgot your details?